My Follower

Ahad, 24 November 2019

Idea bisnes tuisyen peribadi tuisyen di rumah

Hari ini saya ingin berkongsi satu idea bisnes yang sangat menarik iaitu tuisyen peribadi @ tuisyen di rumah @ home tuition @ personal tutor @ home tutor dan pelbagai lagi nama yang memberi maksud yang sama.


Pada awal bulan ini (Julai 2009), saya dan kakak telah mengusahakan Pusat Tuisyen BonCee di Taman Pulai Utama, Skudai. Kami menawarkan beberapa kelas seperti Kelas Cepat Membaca, Kelas Iqra’, Tuisyen PMR, Tuisyen SPM dan juga Kelas Tuisyen Peribadi.

Nak tahu kelas apa yang paling glamer? Jeng-jeng-jeng.. Jawapannya adalah Kelas Tuisyen Peribadi!!

Pada mulanya hanya kakak saya yang mengajar kelas tuisyen peribadi (samada di rumah pelajar ataupun di tempat tuisyen kami) sebaliknya saya hanya mengajar Kelas Iqra’ pada setiap Isnin-Khamis (8-9 malam).

Pada minggu lepas, salah seorang klien saya (Pelabur Public Mutual) telah meminta pertolongan saya untuk mengajar subjek Matematik kepada anaknya yang sedang belajar di peringkat Matrikulasi dan sedang bercuti. Pada mulanya saya teragak-agak untuk menerima job ini tetapi memandangkan saya cuma perlu mengajar selama seminggu sahaja (kerana cuti anaknya hanya tinggal seminggu lagi), maka saya pun bersetuju.

Mengikut perjanjian, saya akan mengajar anaknya selama 2 jam pada setiap hari selama 7 hari dengan bayaran RM30 satu jam. Sebenarnya bayaran ini adalah harga istimewa untuk klien saya. Maklumlah dia sendiri sudah lama menjadi klien saya. Kalau nak diikutkan harga pasaran, dalam lingkungan RM50 satu jam.

Berapa jumlah yang akan saya dapat? RM30 x 2 x 7 = RM420. Okaylah tu kan?

Nak tahu berapa pendapatan kakak saya sebagai guru Kelas Tuisyen Peribadi? Pendapatannya adalah melebihi RM3000 sebulan sedangkan waktu kerjanya yang sebenar cumalah dalam 4-5 jam sehari.

Saya pasti ada yang merasakan jumlah2 yang dinyatakan di atas adalah terlalu sedikit dan tidak berbaloi. Namun begitu peluang ini sangat sesuai untuk pelajar yang ingin mencari kerja part time, graduan yang sedang menganggur atau suri rumah yang mempunyai banyak masa yang terluang.

Nantikan artikel saya yang seterusnya berkenaan dengan cara untuk mempromosikan servis tuisyen peribadi..







http://fadzilahmamat.com/my-business/idea-bisnes-tuisyen-peribadi-tuisyen-di-rumah/ 

Tiada ulasan: