My Follower

Selasa, 18 Jun 2019

Mengapa Hati Kosong, Jiwa Tak Tenteram, Resah dan Gelisah?

Kadang-kadang, kita merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan diri kita..JIWA KUSUT...seakan-akan ada 'something missing'... Hati pula terasa kosong.


Hendak buat apa-apa pun seakan-akan tiada mood. Tiada semangat. Hendak senyum, susah sekali. Sekadar senyuman hambar...

Mengadap smartphone, belek Whatsapps, Telegram, WeChat, Instagram, Facebook, Twitter, menonton Astro Akademi Fantasia, Redah Kasi Pecah Extravaganza, Maharaja Lawak Mega, drama "Istikharah Cinta", "Suamiku Encik Sotong", "Cinta Ibadah" sekalipun tidak tenang. Pernah tak hadapi situasi seperti ini? 

Jiwa tak tenteram, mungkin ada sesuatu yang perlu kita teroka untuk mencari jawapan"kenapa jiwa ini terasa kosong?" 

  • Genggam tangan. 
  • Istighfar. 
  • Urut dada. 
  • Tanya diri, "Apa khabar hati?" 


Adakah hati anda dipenuhi dengan zikrullah? Solat tetap buat, tapi hati gelisah? Sudahkah kita baca dan hafal Al-Quran walaupun sepotong ayat? Atau terlalu asyik mendengar lalu menghafal lirik lagu yang melalaikan sehingga tidak pernah terfikir nak hafal ayat-ayat Al-Quran? 

Atau mungkin kita alpa dan membiarkan hati anda dikotori elemen-elemen maksiat mungkin? Banyak mengadu-domba? Banyak makan dari hasil yang haram atau berunsur syubahah? Banyak melihat perkara yang mungkar? Banyak luangkan masa dengan hiburan yang melalaikan? Banyak berkunjung ke tempat yang lagho (tidak berfaedah) melewati gedung yang berpusu-pusu orang, lalu solat diabaikan? Selalu melewati masjid (rumah Allah) tetapi tidak pernah singgah? Banyak membelek peribadi seseorang sehingga syaitan pun berbisik lalu membawa kepada ghurur? 

Diantara tanda roh dan jiwa kita telah lemah (rosak dan hilang rasa kehambaan kepada Allah) ialah hati kita telah dikuasai atau dihuni oleh dua musuh batin, iaitu NAFSU dan SYAITAN. Pujukan dan tarikan syaitan dan nafsu lebih kuat dan berpengaruh. Roh kita sudah derhaka pada Tuhan, seakan-akan sudah tidak kenal Tuhan. Roh kita terbelenggu dalam jasad, dikongkong oleh nafsu dan syaitan itu. Roh kita sudah tidak takut dan tidak malu lagi pada Tuhan. Roh kita tidak rindu dan tidak cinta lagi pada Tuhan, tidak lagi merasa hina, rendah diri dan roh kita bersifat KETUANAN terhadap diri sendiri, bukan lagi bergantung kepada prinsip KETUHANAN terhadap ALLAH. 

Roh atau jiwa kita menjadi sombong, degil, ujub, riak, hasad, tamak, dendam, bakhil, gila dunia, suka bermusuh, malas lakukan ibadah, cepat marah, pantang ditegur dan lain-lain seumpama yang menyerupai kehendak nafsu yang terkutuk itu. Roh kita sudah menguasi oleh jasad zahir yang beku ini (bersifat seperti tanah kerana manusia dicipta dari tanah). 

Umpama burung, roh terkurung dalam sangkar. Kerana sangkar itu kuat maka burung terpaksa berkurung di dalamnya yang sempit dan menyeksakan. Sebaliknya kalau burung lebih kuat dari sangkar, burung akan pecahkan sangkar dan dapat terbang bebas ke seluruh alam.

Lalu sifat-sifat yang mazmumah pula bersarang dan berkembang lalu bertakhta di dalam hati. Di antaranya ialah suka mencari-cari kekurangan orang lain, merasa gembira jika ada orang lain terlanjur melakukan sesuatu kesalahan atau kesilapan yang tidak baik dan mengumpulkan kesalahan-kesalahan orang lain. Permusuhan dengan orang lain membuat hidup seseorang menjadi keruh, tidak tenang dan keimanan serta amal ibadahnya pun terganggu.

Cuba kita perhatikan, orang yang selalu sibuk mengkritik dan mencari-cari kesalahan orang lain, maka biasanya ia mempunyai sensitiviti kritikan yang tinggi (tidak boleh ditegur) dan perasaan merasa puas yang luar biasa jika melihat orang yang dibencinya terkena suatu musibah. Sehingga seolah-olah seluruh kelenjar yang ada di dalam tubuhnya dipenuhi dengan racun atau virus yang membuatnya belum dapat lega dan tenang kecuali jika ia telah mengeluarkan seluruh racun atau virus tersebut.

Yang harus kita lakukan adalah tekad untuk menjaga iman, membangun, mengorak langkah dan memberi kemanfaatan kepada orang lain. Tinggalkan kritikan-kritikan yang tidak membina dan jangan sibukkan diri anda dengan kekurangan dan aib orang lain. Karena lalat tidak akan hinggap kecuali pada luka yang membusuk. Setiap orang memerlukan sahabat dan saudara yang selalu dapat saling doa-mendoakan antara satu sama lain.

Yang harus kita perhatikan adalah diri anda sendiri, periksa dan buat checklist tentang diri kita dan carilah kekurangan dan aib yang ada pada diri kita. Tuduh dan hukumlah diri kita sendiri, sehingga hal ini dapat membuat kita tidak punya waktu lagi untuk memeriksa dan mencari kekurangan orang lain. Akan tetapi sebahagian orang, bahkan lebih angkuh dan sombong dengan dirinya sendiri, bahkan ia memuji dirinya, ia menganggap dirinya suci, dan ia selalu membelanya dirinya bermati-matian, padahal dirinya tersebut dipenuhi dengan aib dan kekurangan.

Untuk senario seperti ini, maka Allah s.w.t. mentakdirkan mengutus orang yang akan menyingkap keburukan-keburukan orang seperti ini, yang akan menyebarkan aib dan kekurangannya serta yang akan menyangkal segala percakapan serta perbuatannya.

Dan sebaliknya, siapa yang menutup aib saudara seagama, maka Allah s.w.t. juga akan menutup aib dirinya. Dan siapa yang melindungi dan menjaga kehormatan orang mukmin, maka Allah s.w.t. akan mentakdirkan seseorang yang juga akan menjaga dan melindungi kehormatan dirinya, sebagai balasan yang setimpal.

Daripada Abu Hurairah r.a. daripada Nabi SAW, Baginda telah bersabda:

Barangsiapa yang melepaskan seorang mukmin daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskannya daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan Qiamat. Barangsiapa yang mempermudahkan bagi orang susah, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya di dunia dan di akhirat. Barangsiapa yang menutup ke’aiban seorang muslim, nescaya Allah akan menutup ke’aibannya di dunia dan akhirat. Allah sentiasa bersedia menolong hambaNya selagi mana dia suka menolong saudaranya. Barangsiapa yang melalui suatu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya suatu jalan menuju ke syurga. Sesuatu kaum tidak berkumpul di salah sebuah rumah-rumah Allah (iaitu masjid) sambil mereka membaca Kitab Allah dan mengkajinya sesama mereka melainkan suasana ketenangan akan turun ke atas mereka, rahmat akan melitupi mereka dan mereka akan di kelilingi oleh para malaikat dan Allah akan menyebut (perihal) mereka kepada orang-orang yang berada di sisiNya. Barangsiapa yang terlambat amalannya, nescaya nasab keturunannya tidak mampu mempercepatkannya. (Hadis Riwayat Imam Muslim)

Jadi, sudah tentu kita faham mengapa situasi JIWA TAK TENTERAM, HATI KOSONG, GELISAH dan RESAH menghantui kita? 

Tepuk dada, tanya pula kepada Hati, "APA KHABAR IMAN?"






Tiada ulasan: