My Follower

Jumaat, 6 Disember 2019

REPEAT ORDER

Al-Quran mengumpamakan Allah sedang berjual beli dengan hamba-Nya dalam surat At-Taubah ayat 111,

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka."

Tentu saja yang namanya jual beli tidak selamanya sukses. Sama seperti di dunia, para penjual barang atau jasa ada yang sukses perniagaannya, tetapi ada juga yang gagal.

Demikian pula manusia. Jika perniagaan mereka kepada Allah sukses, maka mereka mendapatkan syurga dan kekal di dalamnya, sebagaimana disebutkan ayat di atas.

Mengapa banyak usaha jual beli yang tidak berhasil? Banyak faktor yang menjadi penyebab, salah satunya yang paling penting kerana tidak terjadi repeat order, yaitu pembelian yang berulang-ulang.

Tony Hsieh seorang jutawan pemilik toko sepatu online terbesar di dunia, Zappos, mengakui hal ini sebagai rahasia kesuksesannya. Ia berpesan,

"It should come as no surprise that 75% of Zappos orders are from repeat customers."

(Bukanlah hal mengejutkan lagi bahawa 75 percent penjualan di Zappos berasal dari repeat order).

Jika setiap pembeli hanya bertransaksi satu kali saja, tentu akan sangat sulit bagi sebuah bisness untuk bertahan. Ia harus terus-menerus mencari pembeli baru, kerana pembeli lama tak berkenan membeli lagi untuk kedua kalinya.

Kalau sudah begini, pantaslah jika usaha tersebut cepat atau lambat akan menemui kegagalan. Repeat order adalah jantung dari sebuah perniagaan. Ketika kita berperanan sebagai penjual, pastikan penjualan terjadi terus menerus. Jangan sampai sekali beli kemudian putus.

Tidak berbeda jauh dengan perniagaan kepada Allah, agar boleh sukses memperolehi syurga-Nya maka harus terjadi repeat order. Ibadah yang kita lakukan harus terjadi berulang-ulang.

Betapa banyak usaha jual beli kepada Allah yang tidak berhasil, faktor yang menjadi penyebabnya adalah karena tidak terjadi repeat.

1. Sholat tahajud hanya satu malam setelah itu berhenti.

2. Sedekah baru satu kali kemudian cuti.

Dan seterusnya, tak ada yang istiqomah terjadi terus menerus. Semua hanya sekali dikerjakan kemudian putus.

Semoga faktor penentu keberhasilan tersebut mampu mendapat perhatian yang lebih besar bagi kita semua, kerana jika perniagaan kepada Allah ini sukses, maka keuntungannya kita nikmati selama-lamanya yaitu syurga.

Salam Magnet Rezeki

Jom belajar Magnet Rezeki lebih detail melalui ebook Rahsia Magnet Rezeki (RMR+KMR)





Nak tips PERCUMA Magnet Rezeki & pesanan nasihat terus ke hati setiap hari melalui email?


Nak dapatkan ilmu sharing seperti ini dan sebarkan Secara Percuma sambil jana pendapatan? Daftar akaun affiliate e-Rezeki.my anda sekarang disini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

-----------------------------------------




Nak ikuti Laporan harian Projek Bahtera ?

👉🏻 https://t.me/ProjekBahtera




Tiada ulasan: