My Follower

Ahad, 8 Disember 2019

TIPS BISNES ONLINE: PEMASARAN

Pemasaran Sangat Penting Untuk Anda Lakukan!

Pemasaran adalah nadi perniagaan. Sekiranya ianya nadi, maka sememangnya anda yang perlu bertanggungjawab keatasnya dan bukan orang lain!

Dalam apa saja perniagaan nadi dalam sesuatu perniagaan adalah pemasaran ataupun marketing. Tanpa pemasaran pastinya satu-satu perniagaan itu akan gagal. Kita pun tahu bahawa 95% perniagaan akan gagal dalam tahun pertama dan jumlah yang survive dalam tahun kedua 95% akan gagal lagi dalam tahun kedua. Bukan nak menakut-nakutkan anda.

Tetapi itulah hakikatnya kerana ramai usahawan sangat-sangat bagus dalam melahirkan satu-satu produk yang berkualiti menghasilkan perkhidmatan yang berkualiti. Dari segi produk dan perkhidmatan memang tahap yang terbaik.

Tetapi, ramai antara kita amat sukar dalam memasarkan produk dan pekhidmatan mereka dalam kata lain untuk menguar-uarkan lagi produk dan perkhidmatan mereka kepada orang ramai. Ini saya dapat lihat dimana-mana sahaja. Pemasaran ini adalah satu aktiviti yang sangat-sangat penting dan yang tidak boleh diberikan kepada orang lain.

Ada satu quote ini dalam Bahasa inggeris ‘Marketing is to important to be left to the marketing people’ maksudnya adalah pemasaran ini terlalu penting untuk diserahkan kepada bahagian pemasaran semata-mata. Ertinya, perniagaan anda, anda yang perlu bertanggungjawab atas pemasaran perniagaan anda.

Walaupun anda mempunyai pekerja, anda mempunyai staff anda tak boleh beri 100% kerja pemasaran kepada mereka. Oleh kerana, anda sendiri kena pikul tanggungjawab sebagai usahawan untuk memasarkan produk dan perkhidmatan anda. Sekiranya perniagaan anda gagal, oleh kerana tidak mendapat pelanggan. Tanggungjawabnya, salahnya adalah salah anda sebagai pemilik perniagaan yang tidak melakukan pemasaran.

Oleh itu ia adalah satu kemestian untuk semua usahawan pelajari kaedah pemasaran ataupun kaedah marketing. Oleh kerana marketing itu adalah nadi kepada perniagaan anda.

Dapatkan Ebook Magnet Rezeki Cara Allah. Ebook Rahsia Magnet Rezeki(RMR) dan Ebook Rahsia Kelancaran Magnet Rezeki(KMR).




Notakaki : Jika anda nak ikut saya buat Perniagaan Online melalui platform Affiliate, saya rekemen anda daftar affiliate Projek e-Rezeki.my ni.. Untung setinggi RM76 satu jualan. Content untuk promosi pun team mereka sediakan setiap hari.

Team mereka pun sangat membantu, guide kepada setiap affiliate, jangan malu bertanya mereka ya. Sangat mudah untuk buat marketing, semudah copy paste je.

Pesaingan pun kurang. Berminat? Daftar dengan klik SIGNUP kat link ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.




Nak tips PERCUMA Magnet Rezeki?

Klik link e-rezeki.my/kombo

Ada masalah hutang? baca ni dulu. Langkah nak selesai hutang cepat !

Tiada ulasan: