My Follower

Sabtu, 1 Disember 2018

Meniti Rindu





Hakimi yang diasuh secara konservatif menyintai Mahani yang diasuh semenjak kecil secara liberal. Cinta ini dibalas apabila Hakimi berjasa kepada Mahani. Namun ianya tidak bertahan lama kerana Mahani mengejar fantasi hidup Barat. Mahani meluat dengan sikap taksub keMelayuan dan anti imperialisme Barat yang dipamerkan oleh Hakimi.

Hakimi tetap menyintai Mahani walaupun dia telah berkahwin dengan Janet, saudara baharu dari Amerika, dan dalam masa yang sama Mahani menjadi murtad. Janet yang ikhlas menjadi mukminah sejati berpakat dengan Hakimi mengembalikan Mahani ke dalam Islam. 

Semasa dua insan ini melakukan kerja murni mereka, anak-anak mereka Agus Salim dan Khadijah disesatkan oleh budaya Barat, lantaran tidak cukup dididik secara Islam di Paris. Mahani yang akhirnya kembali kepada Islam mengepalai usaha mengatasi kemelut ini. 

Ikutilah liku-liku cinta, sengketa, derita, suka duka, dan detik-detik lucu semasa Hakimi, Janet dan Mahani meniti titian rindu terhadap Keredhaan Allah yang memberi sebenarnya kepada istilah 'cinta'.




Tiada ulasan: