My Follower

Isnin, 4 Februari 2019

WAJIB BACA KEPADA YANG ADA ADIK-BERADIK

Sebenarnya bila adik-beradik bergaduh sebenarnya telah hilang rahmat Allah dalam keluarga tu. Sebab tu penting jaga hubungan dengan adik beradik. Kalau kita tengok ada yang adik-beradik kita susah sikit dan Allah bagi kita rezeki lebih, bantulah adik-beradik kita. Sebaik-baik sedekah adalah kepada ahli keluarga yang terdekat, kata nabi SAW.


Ini Kisah sahabat saya ....

Sahabat saya pernah berbual dengan seorang jutawan di Bangi, beliau tak nak 'tag' nama dia. Nama dia Haris. Baru umur 40 lebih. Tapi kaya-raya. Rumah besar nak mati. Suka bantu orang. Banyak bagi pendapat dan bantu beliau.

Dia kata, "Khalil, saya dulu agak berkira dengan adik-beradik. Walaupun saya kaya. Tapi bila dah kenal agama sikit-sikit ni, hidup saya berubah banyak. Saya banyak bantu adik-beradik. Rupa-rupanya Allah bagi lagi banyak pada saya bila saya start tak berkira dengan adik-beradik saya. 'So' Khalil, kalau ada adik-beradik, susah bantulah mereka. Tengoklah Allah bagi rezeki kat 'you' melimpah ruah..."

Terus teringat seorang ustaz kata "Salah satu punca hidup kita sempit... susah... sebab putus hubungan silaturahim dengan ahli keluarga.." Ya Allah.. Takutnya..

Sedih lihat... Ada adik-beradik yang tak bertegur sapa bertahun-tahun.. Sebenarnya kalau kita pergi minta maaf dengan adik-beradik kita walaupun kita tak salah, Allah akan tinggikan darjat kita.Tak hina pun orang yang meminta maaf.

Ustaz saya kata "Kalau kita cepat maafkan orang kat dunia ni, Allah mudah maafkan kita di akhirat nanti..."

Ya Allah.. Jadikanlah kami adik-beradik yang akan bersama dalam syurga nanti. Ya Alllah.. Rapatkanlah kami hubungan kami adik-beradik.. Rahmatilah kami adik beradik. Ya Allah ampunilah dosa adik-beradik kami.. Kalau mereka ada buat salah pada kami. Amiiin.





Tiada ulasan: