My Follower

Selasa, 18 Jun 2019

Apabila tenggelam dalam surah Al Fatihah ayat 2

Apabila tenggelam dalam surah Al Fatihah ayat 2,


"Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam." 

Maka, akan tersedar, betapa picisannya doa kita pada Allah. Pencipta 7 petala langit, 7 petala bumi. Pencipta daripada sekecil-kecil bakteria, hingga sebesar-besar galaksi Milky Way. 

Malah lebih besar daripada itu, yang tidak terjangkau oleh fikiran manusia akan kebesaran alam ini. Oleh sebab itu, Allah tambah nikmat kepada makhluk-Nya yang bersyukur. (Surah Ibrahim: 7) 

Andai makhluk picisan ini (kita) bersyukur dengan nikmat-Nya yang sedikit, pasti akan lebih bersyukur dengan nikmat-Nya yang banyak. 

Dan ... sebaliknya. 

Apabila kita dicintai penduduk bumi, belum tentu kita akan dicintai penghuni langit. Tetapi apabila kita dicintai Allah, kita akan peroleh cinta kedua-duanya, iaitu cinta penghuni langit dan penduduk bumi. 

Inspirasi kisah Uwais Al Qarni. 

Rasulullah SAW bersabda, “Bila Allah mencintai seorang hamba, maka Allah berseru kepada Jibril, “Sungguh Allah mencintai Fulan, maka cintailah dia.” Jibril pun mencintainya. 

Kemudian Jibril berseru kepada penghuni langit, ”Sungguh Allah mencintai Fulan, maka kalian cintailah dia.” Penghuni langit pun mencintainya. Kemudian ditanamkanlah cinta itu kepada penghuni bumi kepadanya.” (Hadis Riwayat Bukhari 5580) 

Doa Memohon Cinta Allah ...Sama-sama meng'aamiin'kan doa ini. 

Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu cinta-Mu dan cinta orang-orang yang mencintai-Mu, dan aku memohon kepada-Mu perbuatan yang dapat menghantarku kepada cinta-Mu. 

Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih ku cintai daripada diriku, keluargaku, dan air yang dingin (di padang yang tandus).” (Hadis Riwayat At-Tirmidzi - 3412) 

Aamiin ya Rabb. 



Tiada ulasan: