My Follower

Khamis, 24 Oktober 2019

Pemasaran TREND vs Pemasaran EVERGREEN

Ilmu perniagaan dan pemasaran online ada dua, iaitu Pemasaran TREND dan Pemasaran EVERGREEN.


Trend bermaksud kaedah pemasaran online yang mengikut trend. Ianya biasanya tak kekal. Mungkin Hot atau sangat efektif untuk beberapa bulan atau tahun, kemudian trend tersebut akan pudar atau tidak efektif.

Contohnya seperti FB Ads dan Insta Ads. Dulu FB Ads murah sekarang dah mahal. Reach di FB pun dah tak macam dulu.

Evergreen pula ialah kaedah pemasaran yang dari dulu hingga kini ianya sangat efektif. Contoh: SEO, Email Marketing, Blogging dan Content Marketing.

So, mana satu yang anda akan pilih?

Kalau saya, kedua-duanya saya akan guna.

Sebenarnya, ilmu ini telah dikongsikan dengan lebih detail lagi oleh Irfan Khairi (IK) dalam ebook terbarunya bertajuk





Ada banyak lagi ilmu dan strategi yang dikongsikan oleh tuan IK dalam ebook tersebut. Anda kena baca sendiri lah. Tak rugi anda miliki ebook tersebut.

Tiada ulasan: